Vannak játékok, amik kapcsán az előrendelés is belefér. Van amikor ebben segít az Early Access, van amikor nem. De közel sem ez az általános. Egy DLC Season Pass pedig bizonyos szempontból előrendelésnek tűnik. És ez sok esetben nem tűnik bölcs dolognak, még akkor sem, ha amúgy nem irreálisak az elvárásaink. De az esetek többségében a legtapasztaltabb gamer is irreális elvárásokat fog támasztani. Mert nem tudja, milyen beígért fejlesztés mit jelent a számára, mert... például nem programozó, nem tudja az adott játék esetében mi a lehetséges, mi nem, és különben is számára ez, vagy az fontos lenne.
A csalódás borítékolható, és amikor valami kapcsán bizonytalan a játékos, de sok más ember elégedetlenségét látja, akkor hamar terjed a tiltakozás, kész a PR katasztrófa. Ehhez pedig nem kell sem EAnak, sem Ubisoftnak lenni. És őszintén szólva a legtöbb gamer nem fogja úgy látni a játékpiacot, ahogy azt a fejlesztő látja. Mert ugye a fejlesztő rá fog mutatni, hogy a játékárak emelkedése az inflációt sem követi, az ő költségeik jobban nőnek. Ha pedig egy teljes játék lenne mondjuk 80 Euro és megvennéd, akkor számodra mindegy, hogy ezt egyben költöd el, vagy 50 EUR a játék és 30 a Season Pass. És ahogy a teljes játéknak is lehetnek nemszeretem részei, úgy lehet nem szeretem DLC is.
Nem az a baj, hogy csalódunk. Hanem az, hogy sok játékos joggal érzi magát átverve, és sok esetben a kisebb független játékokhoz hasonlítva a drága AAA címek nem nyújtanak annyival többet, hogy a "digital deluxe" és a "season pass" által súlyosbított ár kapcsán jó legyen az ár / érték arány. Ez pedig az üzleti modelltől függetlenül rossz. A DLC mint megoldás kapcsán sokan a pénzlehúzás módját sejtik csak. A kiadók pedig elmesélik a DLC kapcsán a valódi okokat.
Könnyű rámutatni, hogy a DLC az új hír a játékról, bevon új játékosokat. Ekkor már az alap játék olcsóbb is lehet, így pedig olyanok is megveszik, akik amúgy nem biztos, hogy megvennék. Több játékos között oszlik el a fejlesztés költsége. De így a fejlesztési folyamatban előbb jelenik meg a bevételi forrás, kevesebbet visznek el a banki költségek. Hiszen a megjelenéskor nincs minden DLC kész. Sőt, az "On Disc DLC" is egy érdekes történet. Ugyanis amikor a játék már "gyártásra kész" (RTM) állapotban van, akkor a lemezre rákerülő DLC még csak egy RC verzió, ami további tesztelést igényel.
Mire a játék megjelenik kész lehet ez a tesztelés, patch jelenhet meg, vagy aktiválhatják. Oké, a véglegesnek szánt verziójú játék is kap hibajavítást, de annak legalább a belső tesztelésének a végére értek. A következő DLC ekkor korai béta állapotú, az utáni korai alpha, a következő pedig tervezés alatt. Ha meg kéne várni, míg az utóbbi is kész lesz akkor később kapnád meg a játékot, drágábban. És ugye később már nem feltétlenül akkora élmény a grafika. Amikor a DLCk miatt új módon játszod végig a játékot, az a replay value szempontjából sem mindegy.
Aki viszont nem rendelkezik elég pénzzel a teljes csomag megvásárlásához, így is kaphat egy remek játékot. Ez is leginkább azért jó, mert több játékost von be a finanszírozásba, így egy játékos kevesebbet fizet. Igen érdekes kontraszt ez azokkal a játékokkal szemben, amik azt mondják a többség semmit nem fizet, aki viszont nem szenvedni akar, hanem a paywallnál fizet, az "párszor megveheti a 100 eurós csomagot", így akár többe kerülhet az "ingyenes" játék, mint mondjuk egy World of Warcraft account, minden kiegészítővel a kezdetektől. Pedig az utóbbi talán a legtöbb bevételt termelő játék.
Ráadásul, ha a játékot egyben vehetnénk meg, a későbbi fejlesztések patch formában kerülnének elő, az sem lenne olcsóbb. Csak nem lenne lehetőségünk azt mondani, hogy az utóbbi tartalmat mégsem kérjük és nem is akarunk érte fizetni... mert mondjuk az alap játékban is csalódtunk. Azaz a DLC és a Season pass a "teljes élményhez" látszólag jobb mint ahol egyben kell mindent megvennünk.
Hiába védhető a DLC mint üzleti modell: A gond a játékok ár/érték arányával van. És ha egy játék egyben nem nyújt többet, jobbat mint a 25€ körül megkapható független játék, akkor azt, hogy a 60€ körüli alapár helyett a teljes élményhez még fizessük meg a digital deluxe felárát, majd a season pass-t még külön és összességében 125€ körül fizetünk és még úgy sem biztos, hogy tetszik, pláne nem olyan jó mint a hype mutatja... Na azt nehéz nem lehúzásnak látni.
Ez pedig könnyen egyre rosszabbá válhat. És ennek köze van a mindenkori next gen konzolokhoz. Illetve ahhoz, hogy a játékosok és a konzolgyártók hogyan is képzelik el a fejlődést. A jelenlegi irány kapcsán szinte minden fejlesztő arról beszél, hogy ezt a vizuális minőségét egyre drágább megvalósítani. Ha erre többet költünk, de nincs több gamer, nem lehet arányosan drágább a játék, akkor a játék hosszára, storyra, a tartalom sok más részére egyre kevesebb jut. A DLC megoldás egy rövid ideig segít, de utána nem.
És az indie játékok nem mennek bele ebbe az irányba, nem akarnak ész nélkül erre költeni. És így van esélyük a jó ár / érték arányra. Ez az irány nem működik úgy, hogy a "felbontás majdnem jó, bár 3Dhez új megjelenítőkhöz nem elég", így igazán új élményt nem kapsz, a kicsit jobb grafika nem lesz "húúú, ez már olyan, mintha ott lennék élmény," amit oly sok régi játéknál voltunk. Csak a so-so szép. Ha sokat játszunk hasonlókkal, ha az adott konzol fanboyai vagyunk akkor tudunk azon veszekedni melyik a szebb. De pénz megy el rá, és így kevesebb pénz jut innovációra, játékélményre, valóban értékes tartalomra.
És igen, a Sony által elképzelt egyre több közösségi funkció kapcsán a server oldali háttér is a költségek emelkedésével jár. Van aki szemében ez lenne az újdonság, mi eladja a következő generációs konzolt és játékokat. Ami ezzel szemben áll az az új ötletek sora. A mozgásérzékelés (Wii), vezérlő mentes irányítás (XBOX 360 Kinect), a második képernyő, a környezet kitöltése projektoros vetítéssel. Egy újabb generáció akkor is nyújthat komoly újdonságokat, ami nem növeli minden egyes játék költségét, ha nem egyre drágább fejlesztésre, ehhez erősebb hardwarere fókuszál, hanem elsősorban az új ötletekre, a változatosabb, potenciálisan érdekes játékmenetre, lehetőségekre.
Ez lenne a másik opció. És ezt az opciót próbálta a Nintendo is vizsgálni, a Microsoft is. Az erős hardware-t nagy arccal reklámozó Sony ezt az irányt oly sokszor nézi le. Lehet beszélni a Sony sok más hibájáról, bűnéről, és sok más apróságról, de nincs olyan hiba vagy bűn, ami után ne vennék meg a következő konzoljukat, a PS4 is sikeres. És senkit sem érdekel, hogy rendszeres az, hogy a Sony megannyi leányvállalata látványosan elfelejti az alapvető biztonsági szabályokat. Hol a PSN-t törik fel, hol a Sony mozis részlegének a belső hálózatát, hol a zenei CD-re rakott DRM nyit hátsó ajtót az user gépére.
A PSN és SOE feltörésénél hosszú időn át kérték sokan, hogy ne csak licencet, hanem minden előfizetést kínáljanak hivatalosan paypalon keresztül. Miért? Mert elég az, hogy egyszer ellopnak kártyaszámot. Még 3/4 évvel a hack után sem volt egy egyszerű paypal megoldva. Mert ahhoz valamit tenni kell. Ha újra baj lesz belőle kit érdekel. Lehet mindig egy kicsit erősebb gépet adni. Amire a fanboyok már azt is mondják az lesz a tökéletes konzol, és minden más rossz. És bele sem gondolnak, hogy ez vezet a fele annyit nyújtó játékokhoz kétszer annyiért, a season pass és a preorder körüli problémák legjaváért.
Ahhoz, hogy a játékosok ritkábban érezzék magukat átverve nem a Season Pass, a preorder és sok más kerülése kell, hanem erről az útról kell letérni. Mert ez az út nem jobb, hanem egyre rosszabb játékokhoz vezet. Az EA is sok kritikát érdekel, az Ubisoft is, de a Sony a legrosszabb dolog ami a gamerekkel és a játékiparral történhet.
Ugyanakkor véleményem szerint a konzolok kapcsán közel sem biztos, hogy lesz következő generáció. Egyszerűen azért, mert a konzol egyszerűsége nem jelent igazi értéket egy olyan világban, ahol körülbelül mindenki kénytelen megismerni a digitális világ többi vívmányát, és a játékra alkalmas hardware is nála van. Az utóbbi időben az újabb konzol generációk már kevésbé sikeresek, mint az elődeik, és ez érzésem szerint alapvetően befolyásolhatja a piacot. És egy PS4 jellegű konzol semmi olyat nem tud, amit egy PC ne tudna. Egy Wii, egy XBOX 360 + Kinect, egy XBOX One + Kinect + Smartglass megoldás viszont tud plusz lehetőségeket kínálni. Amikre vagy lesz igény, vagy nem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.