Én is gamer... Te is gamer...

2014. június 08. 05:38 - Válasszunk

Az újszülöttnek minden vicc új...

Tudod mi a kiadónál a Nextgen életérzés? Amikor új játékosgeneráció nő fel, és újra el lehet adni minden régi kacatot. Ez új eszközön, új játék árán való, új megjelenés, ami híreket generál. Ezek a fiatal gyerekek ugyanis a régi verziót két okból nem vennék meg. Mert nincs róla hír, nincs körülötte hype. És mert nekik még az új tucat játék sem unalmas, és az talán szebb. 2-0 az új javára. Ha pedig a következő generációnyi gamer is hasonló játékokra reagál pozitívan, mint az előző, akkor a sok feldolgozás alacsony üzleti kockázatot jelent. Ez a kő kemény gazdasági racionalitás.

Ez alól az indie műfaj azért kivétel, mert az ilyen fejlesztésekbe olyan gamer fog bele többnyire, akit már nem kötnek le az egy kaptafára készülő játékok, és ő majd megmutatja. Így meg úgy, meg amúgy. De legyen szó szerepjátékosról, vagy PCs fejlesztőről, nagyon sokszor kerül elő pár akadály: A képességek hiánya és az ötlettelenség,

A szerepjátékos "gilisztaembert" tervez a szerepjátékába, mert az még nem volt. A gyíkember, a békaember, a farkasember meg már unalmas és elcsépelt. A formula marad. Tudjátok mi ebben a gáz? Hogy a hasonló szenvedés közben megjegyzi, hogy úgy hiányzik neki egy jó horror játék. Ahol ugyan kell nyomozni, de nem a "lenyomhatatlan, téged így is úgy is felfaló főgonosz"-tól kell félni. Akkor ugyanis nincs vesztenivalód. És nem is a "hú de menő vámpírnak lenni" érzés tünteti el a horror maradékát. 

Mondjuk lehetne valami olyan, ahol bizony nem valamely természetfeletti a probléma forrása, hanem az ember. sorozatgyilkosok, más őrültek, az ő tetteik, és  bizony sokszor a nyomozást akadályozó tényező. Könnyű lenne kalandot felépíteni, ha ehhez profilt, viktimológiát, ezek alapján áldozatokat, helyszíneket, nyomokat, bizonyítékokat generálnánk. Ha a logikai összefüggések mentén haladunk még a generált kaland sem lenne "viccesen gagyi". 

Neten olvasható leírás nélkül, dinamikusan változó játékmenettel, ahol sok részlet adott, és a nyomozás sem egy "félig-meddig lineáris történet" mint az L.A. Noire-ben, hanem komoly szabadságot kapsz... Nos az szerintem akár PCn, akár asztali szerepjátékként, társasjátékként sikeres lehetne.

De helyette marad a gilisztaemberes fantasy. Mert az adott játék tervezője szerint az eredeti. Ugyanis 5 éve, amikor az előde ugyanezt mondta, és vette elő a Word-öt vagy az RPG Maker valamelyik verzióját, ő még nem foglalkozott független játékokkal, és így nem is szembesült vele, hogy ezt a logikai láncot már végigvitték.

A képességek / idő hiánya pedig a mit sikerül megvalósítani kérdéshez vezet el. Kis hazánkban mondanám azt, hogy "és nincs összefogás sem", de itt nemzetközi jelenségekről van szó. Aki valóban a hiányérzetére hallgat, és azt a piaci űrt akarja és tudja kitölteni, az egy extrém kisebbség.

A többség viszont, a gilisztaemberes erőltetett kiegészítésekkel ugyan, de egymást másolja. "Mert, ha ő azzal el tudott indulni függetlenként, akkor nekem is sikerül".

A NextGen alapvetően egy új generációt szólít meg, akikkel végig lehet menni ugyanazon a fejlődési úton, mint az előzővel. Akinek ma újdonság a Cod, de pár év múlva giliisztaemberes fantasy-t tervez. Az előző generáció akkor jelent meg, amikor terjedt a lapos TV, a HD felbontás. Azon a régi játékok nagyon rosszul néztek ki. A PS 2 és a Dreamcast részben az Internet terjedésére adott választ. Ez ugyanis olyan mértékű változás volt, amiért azonnal megérte váltani.

Most a nextgen kicsit szebb, kicsit jobb, kicsit szagosabb. De van egy komoly baj. Remélem senki sem haragszik meg. Az előző generáció is nagy piac, amíg arra is elkészülnek az új játékok, a hardware-t alig használják ki. Ráadásul a legtöbb játékos nem hiányolta a szebb grafikát, nem volt nyomós oka a váltásra. Nem arról van szó, hogy egy új TVn vackul néz ki a régi játék. 

Azaz... A 3D kapcsán azért is fájdul meg könnyen a fej, mert a mélység kapcsán pocsék a felbontás. A filmek a perspektíva, a tárgy látszó mérete tökéletes összhangban van. De a két szemre jutó kép különbsége alapján kicsit máshová tennénk a tárgyat, az így becsült távolság ugrál. A fejfájás, a hányinger, a tengeribetegség sok 3D mozinál ezért is kerül elő. A nagy felbontású IMAX 3Dre ezért is kevesebb a panasz mint a 2Ks projektorral vetítettre. Az olcsó 3D moziterem ezért nem nyerő. A 4K a 3Ds érzékelésnél drasztikusan csökkentheti a panaszokat. 

És most kapaszkodjunk meg: Nem csak TVnél, de a 3D sisakoknál, a "teljesebb immerziót" nyújtó megoldásoknál is. Nos ezek viszont még mindig pocsékok maradnak, ha az új generációs konzoloknál a 2D Full HD sem megy akadás nélkül. Mert annál 4* erősebb vas kéne az UHDhez, és 8* erősebb az UHD 3Dhez, Ha ez a grafikai irány megjelenik, a ma megvett konzolok egy csapásra elavulttá vállnak. Jön a még újabb gen. Márpedig, ha az UHD ára elkezd esni (mint minden eddigi technológiáé) villámgyorsan bekövetkezhet. Ekkortól a mostani Nextgen akár egy "halott átmeneti generáció is lehet". Mert 2Kra az előző generációval is lehet fejleszteni, 4K 3Dre pedig ezzel sem. Őszintén szólva nem nagyon erőltetném az erre való komoly fejlesztést ebben a helyzetben.  

Mindkét konzol kellőképp érdektelenre sikeredett, és sok szempontból azt is láthatjuk, hogy az elképzelt stratégia, az elképzelt előnyök sem jönnek ki. Az XBOX kapcsán komoly érv volt, hogy a kötelező Kinect azt is jelentheti, hogy mindenkinek van. És, ha egy alapvetően kontrollerrel irányított játék közben mégis figyeli, hogy oldalra hajolunk-e (vetődés), hogy az izgalom fiziológiai jeleit mutatjuk-e... az új lehetőség. Azóta lett egy Kinect nélküli verzió.

A Kinect nélküli verzió azt hozza el, hogy az ilyen apró ötletek beígért esélyét elkaszálták. Ugyanis egy ilyen apró extráért egy nagy kiadó nem fogja bevállalni, hogy a Kinect nélküli konzolok tulajdonosai vagy kinectet vesznek vagy nem játszanak. Ugyanis ez csökkenti az eladásokat. Sajnos ezt máshogy is lehet mondani: Ha a "nextgen rókabőr" nem érdekel, és mozogni a régi Kinect Sports előtt is tudsz, hiába vagy a Kinect és az XBOX híve is, akkor sem éri meg XBOX One-t venned. De PS4-et sem.

És immár a Microsoft nem tud változtatni. Az első Kinect nélküli eladott példány elhozta ezt. Immár a NextGen sem hozza el a Kinect bátrabb támogatását, nem lesz több játékban elől, nem lesz érdekesebb. A gyorsabb, pontosabb Kinect nem hoz el látványos fejlődést ott, ahol lenne miért fejlődni.

A "teljesebb online" irány, ami mellett a Sony is kardoskodott sem lett teljesebb semmivel. Az átlag gamer nem streamel. Viszont a gép sok erőforrását leköti az, hogy "akár streamelhetne is". Az online játékmódok pedig éppen olyanok mint eddig. A gamernek és a sajtónak hiányérzete van: Ez lenne hát a nagy nextgen élmény? Köszi ez nem kell. Vagy másképp mondva: Nem ez kell. 

Ha akár a 4K akár más miatt jönne egy új fejlesztési irány, akkor mindkét konzol kapcsán kénytelen lenne a gyártó új verzióval előrukkolni. És itt beszélni kell arról, hogy milyen továbblépési lehetőségek vannak. Mi történhet a mostani Nextgen után. Ki hogy készült fel a következő generációváltásra. Ki mikorra várja a következő generációt. 

Sokan mondják: Az XBOX One korlátja, hogy az új CEO sok több eszközről elérhető softwareben, a virtualizációban, az eszközök között áthúzható környezetekben is gondolkodik, nem egyféle hardwareben, és nem egy féle "fő OS"hez kötésen. Ebben a stratégiában pedig sokak szerint kérdéses, a hardwaret, softwaret is jelentő XBOX platform helye. A lehetőségekkel számolva viszont ezzel a negatív jövőképpel sok baj van. 

A fő baj az, hogy a Microsoft könnyen tud továbblépni. Mert az XBOX One trükkje a több párhuzamosan futó OS kapcsán pár virtuális gép. Az XBOX virtuális gépei pedig jó esetben akár más virtualizációs környezetben is működhetnek, anélkül, hogy az új géppel sokat számolni kellene a játékok oldaláról. Van lehetőség "next gen konzolból" egy több féle hardwaren futni képes platformmá válni. Onnan pedig könnyű azt mondani: A következő XBOX egy hasonló virtuális gépet (is) futtat, amin feljebb húztak pár beállítást. Megjelenhet konzolként is... De lehet csak VM ami sokféle hardwaren futtathat. És a felhőben futó példányból (akár saját lag mentes otthoni private cloud is belefér) a meglévő konzol is tudhat streamelni. 

De nem nehéz az XBOXban lévő Windows-t frissítve sok Store app futtatására képessé tenni azt.  A gesztus vezérlés, a smartglass ilyenkor azonnal ütős megoldás lehet. Ha az XBOX-t használva akár a TV-t akár a telefont nézve a Windows Store appok egy részét az Androidos, iOS-os tabletekkel, telefonokkal rendelkező userek is használhatnák, az is érdekes piac lenne. 

De elméletben megvalósítható akár az is, hogy az XBOX virtuális gép áthúzható lesz a TV alatt lévő vagy az okostévébe beépített játékkonzolként is dolgozó "home server", a laptopod, a Windowsos tableted között. A játékot tudod folytatni. Az XBOX platform virtuális géppé válásával egy időben laptopban, tabletben lévő kamera lehet kinect kompatibilis, a játékot magaddal viheted. A store / digital distribution + virtualizáció + többféle vezérlési séma felé való nyitás pedig erre az irányra. Ezt a kiadók a hagyományos hardwares védelmű konzollal egyenértékűen fogadják el, 

És ehhez nem kell semmilyen új technológia. Egy hibatűrő clusteren futó Windows server kapcsán is költözik virtuális gépe, az itt lévő OSek frissíthetők, stb. Az MS elérte azt, hogy közel 0 fejlesztési költséggel tudjon előre lépni, és drasztikusan fejleszteni. Hogy sok új üzleti megoldást ki tudjon próbálni, hogy ne legyen beszorulva. Az XBOX One üzleti szempontból erről is szól. Mert a meglévő konzol is beléphet ebbe a generációba. A gesztusvezérlés (kinect kapcsán) pedig azért is jó, mert akár telefonnal, stb. is megvalósítható.

A konzol piacon ugyanis nem a hardware az üzlet. És a tabletek, store köré épült rendszerek elfogadottsága a konzolokéhoz hasonló. Így a következő XBOX platform lehetne akár "virtuális is", és konkurálhat a Steam koncepciójával. A fejlesztési költség minimális. Jöhet rendszeresen új platform, és azt lehet elvárni, hogy a friss játékot a 2-3 aktuális specifikáció futtassa. Így megmarad, hogy egy konzol sokáig használható. Azaz ezek a konzolok értékállóak legyenek.

A lemez háttérbe szorítása (kezdeti koncepció az XBOX One-nál), a gesztusvezérlés előtérbe tolás, a Windows alap, a virtuális gépek költöztetését is támogató virtualizáció, az MS meghirdetett platform stratégiája, stb. meglepően egy irányba mutat. És(!) közben sokféle új játékra is lehetőséget ad. És ne feledjük, az MS pedzegeti, hogy amit egy platfomra megveszel a Store-ban azt mindegyiken használhasd. Azaz lesz olyan idővel, hogy egy store vásárlással ugyanaz a játék XBOXon, Windowson, és Windows Phone-on. Ha pedig ilyenkor egy közös XBOX futtató környezet lesz, és a programok folytathatósága megoldódik (technológia adott, iOSsel való verseny miatt érdemes is meglépni) akkor ez brutális előny. 

Ma sok gamer fúj sok ehhez kitalált lépésre. Okkal vagy ok nélkül. Tény: Ma nem sok dologra jó a legtöbb ilyen lépés, de cserében zavaró. De az is tény, ha sosem vezetik be, akkor sosem lesz széles körben támogatott, kiforrott megoldás belőle.  De ezek a lépések, a 4K képes generáció piacra lépésekor, ami egy fontos generáció lesz, már kiforrottabbak lesznek. És ahogy a Vista-t sokan szidták, majd annak újdonságait a Windows 7ben üdvözölték, úgy ezek az újdonságok is lehetnek piszok hasznosak egy következő generációnál. A kompatibilis VMek, az eszközök között áthúzható XBOX, a private cloud, a gesztus vezérlés mind-mind olyan ami most megjelenhet, de csak egy következő verzióban szólhat nagyot.  

A Sony is tovább tud lépni. Hiszen ami ma drága konzol, azt pár év múlva olcsóbb lesz gyártani. És a PS4 minden funkcióját elkezdheti beépíteni az okostévékbe. Igaz, csak a Bravia-ba. Streamelt játék van, igaz private cloud nélkül. Igaz a video stream kevésbé vonzó, mint amikor a játéknak csak egy része fut hátul. De van egy fő érv: Ez meg egy konzol és nem egy multifunkciós valamin futó VM. Ami csak erősebb mint az elődje, vagy a többi konzol. Nem annyival, hogy igazán értelme legyen, de cserében az előző generációnál lényegesen drágább és jó darabig várhatsz rajta az "igazi nextgen élményre". És fejleszthet, gyárthat, stb. sokkal drágábban, sokkal nehezebben egy PS 5-öt. 

És bár a két jövőkép nagyon nem egyforma, és mindenki el tudja dönteni, hogy neki melyik izgalmas... De hiába lehet sok trükk olyan, hogy arra azonnal van igény, és instant get és a legfontosabb újdonság. Akkor is valahogy úgy fog kezdődni sok vélemény, hogy: Tudod mi a kiadónál a Nextgen életérzés? Amikor új játékosgeneráció nő fel, és újra el lehet adni minden régi kacatot. Ez új eszközön, új játék árán való, új megjelenés, ami híreket generál. És fogunk azon fanyalogni, hogy a Super Ultimate Tetris Plus UHD 3D nem nyújt semmi újdonságot az eddigiekhez képest. De hát az újszülöttnek minden vicc új. Van aki azzal lát először Tetris-t.

És az ultra fontos, azonnali vásárlást és váltást generáló szuper funkciókat éppen úgy nem fogják az ilyen Nextgen érzést kereső kiadók az érdekünkben jól kihasználni, ahogy a mostani generáció is kihasználatlan marad. Erre pedig az "indie" csapatoknak sem lesz kapacitása. Ők viszont egyre nehezebben tudnak majd versenyezni, mert UHD 3Dre piszok drága fejleszteni.

És az UHD 3D után jön majd a "Surround" kép projektorral a 8Ks szuper TV köré, a még újabb gen, a még több jelző Tetris. És a meg több fanyalgás az újabb rókabőr, és a Fifa kétezerhuszonpár hibái miatt. Szép kis jövőkép, mondhatom.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr306285123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Én is gamer... Te is gamer...
süti beállítások módosítása