Én is gamer... Te is gamer...

2014. június 04. 08:10 - Válasszunk

Tropico 5: Miénk a 2/3?

Tudják mi a bajom a Tropicoval? A választásra jogosultak 27%ának támogatásával nem tudunk 2/3-os többséget szerezni. 50% alatti támogatás alatt El Presidente megy, El Opponente jön. Igaz, már az El Presidente titulus sem tökéletes, ha az adott emberre inkább a La Presidenta név illene. Egy remek karikatúrához érdemes lenne látni azt is, hogy a társadalom hány százalékának támogatásával lehet egy parlamenti demokráciában alkotmányozni is képes többséget szerezni. És akkor még az 50% alatti szavazatarányról nem is beszéltünk. 

 

Mi is a Tropico 5 és mit várhatunk tőle

A Tropico 5 a karibi szigetvilág "banánköztársaságaira" épülő gazdasági / politikai stratégia játék sorozat 5. epizódja. Egy kisebb (független?) kiadó, kisebb javarészt független fejlesztő egy programja, ehhez mért büdzsével és lehetőségekkel. Másrészt pedig mint sorozat 5. része, ha a 4. részhez kiegészítőt nem is számoljuk, így viszonylag kiforrott játék, ami kapcsán "tudjuk mire számíthatunk". 

Elvárhatnánk, hogy ennyi idő, ennyi rész után legyen jó, és legyen nagyobb a tudása. De az utóbbi kapcsán "túl bonyolult" is lehetne. A stabilitás kapcsán pedig nem tudom nem megjegyezni: Bug bármiben lehet. A Tropicoban, a Tetrisben, vagy éppen akár böngészőkben, blog motorokban is. Panaszkodhatnék én is pár kisebb-nagyobb bugra a Tropicoban, vagy akár egy fél elveszett postra itt. Ugye értjük, hogy egy-egy bug kipécézése indokolatlan lenne. És azt is, hogy a minőség kapcsán a mérce erősen vitatható.

A Tropico sorozat legfőbb értéke pedig a görbe tükör, a karikatúra. A sorozat korábbi részei viszont csak egy rövidebb, mintegy 40-50 éves időszakot dolgoztak fel, az új rész legnagyobb beígért újdonságát a több korszakon és több évszázadon át vezető történet lenne. 

Elvárások és újdonságok

Ez a rész pedig sokak szerint lehet visszalépés is, mert például kevesebb lehetőségünk van a főhős adottságainak testreszabására. Más szempontból viszont előrelépés, mert a kért hosszabb időtáv, a dinasztia testreszabása, stb. mégis több lehetőséget ad. Kevesebb féle ruha van, cserében a ruha és a haj is átszínezhető így mégis jobban testreszabhatjuk az elnökünk megjelenését. Nem adhatunk egyedi nevet, de van benne rengeteg választható név. 

A koronként változó alkotmány jó ötlet, főleg a választási rendszert is érintő kérdésekkel. Éppen ezért zavaró, hogy sem alkotmányozással, sem más törvényekkel nem tudunk egy "gerrymandering" jellegű megoldásba fogni. Nos ezért említettem a bevezetőben a 2/3-ot. De sok más apróság hiányzik... Például nem sok új ipar vagy egyéb gazdasági lehetőség jelent meeg. Márpedig, ha a lehetőségek tárháza nem bővült, akkor a korszakok rendszere, az ezzel együtt járó kutatás is oda vezet, hogy a játék elején igen szűk a lehetőségeink tárháza. Mondhatnám: Milyen gonosz dolog, hogy ekkor még nem sok iparunk lehet, a deszkák gyártása pedig nem hoz akkora profitot...

De igazságtalan lenne ezért a Tropico 5-öt komolyan lehúzni. Számos stratégiai játék és gazdasági szimuláció elején ugyanez a helyzet. Miért? Mert a játékok absztrakciójába sok minden nem férne be. Nem férne be, ha az ékszer "gyár" helyett a kolóniák korához illő ékszerész műhely. Mert túl keveset termelne, ennek ellenére kellene hozzá ember. Ellenben ahogy az ilyen játékban 1 ember nem olyan, mint 1 ember a valóságban az ilyen apró műhelyek nem kezelhetőek. A túl kis volumen felborítja a gazdasági szimulációt. Így pedig, vagy az egész játék alapvető modelljét kellene felrúgni, és egy sokkal bonyolultabb, nehézkesebb játék lenne az összkép, vagy el kell fogadnunk, hogy az iparral a sorozatgyártás megjelenéséig nem foglalkozhatunk. 

Lehet azt mondani: Ez nem jó így. Lehet azt mondani, hogy a játékot lehetne még sok irányba fejleszteni. De ez komplexitási szint volt eddig sikeres. Sokkal több iparág sokakat megkavarna. A korszakok, a saját erőből való fejlődés pedig játékos igény. Ennek a megvalósítása pedig mindenképp pozitívum. Még akkora is, ha immár nem a karakterünknek, hanem a dinasztiájának válogatunk adottságokat, így az elnök úr / asszony képességei kevésbé változatosak (neki is egyféle háttere van), még akkor is, ha összességében több lehetőségünk van. 

Tudom: Én is morcos lennék, ha nem jutottam volna el oda, hogy lássam: Nem mindegy melyik családtag képességeit fejlesztem, és melyikük milyen feladatot kap. Mert ugye egyes épületek menedzselésével is megbízhatjuk őket, és az helyi bónuszt is ad. Persze a többi "jó főnök" megtalálása is érdekes lehetőség, ami kicsit komplexebbé teszi a játékot. 

Összetettség, játékmenet, szimuláció

Mindenesetre az eltérő absztrakció oda vezet, hogy míg a Sim City 200.000-es városait is végzetesen kicsinek érezzük, az ott megjelenő problémákat irreálisnak, addig a Tropico 5 kapcsán nem zavar, hogy 2000 fő fölé igen nehéz vinni a lakosságot. Pedig itt nem lesz forgalmi dugó. Ha lenne, akkor valószínűleg a titkosrendőrség rögtön letartóztatna mindenkit, aki akadályozná az El Presidente limuzinját a folyamatos haladásban. 

Persze a haladás nem csak szó szerint értendő, hanem a tudományos fejlődés is a haladás szimbóluma. A tech tree viszont hozza a Tropico stílusát, így többet ad hozzá a humorhoz, mint az érdemi szimulációhoz. A ládában felfedezett sarlóról bizony a Penultimo nevű segédünk meg fogja mondani, jól megy a kalapácsainkhoz. Az állami bürokráciát, hatósági pénznyelőt jelentő red tape pedig mindenhez jól megy. 

Nem úgy mint az űrruha az 1800as évekhez. Hiába jó a ruha átszínezése, hiába egészíti ki ez az eddigieknél kicsit szűkebb ruha kínálatot, ha a korszakok kezelése némi kívánni valót hagy maga után. Ugyanis sok ruha anakronizmusnak tűnik. Sokan mondják: Az ilyen hiányosságok arról szólnak, hogy a DLCk sorát el lehessen adni. Hiszen az előző részhez is voltak 1-1 pályát, épületet, ruhát kínáló DLCk. Csakhogy a DLCk ugyan tudnak új ruhát hozzáadni a rendszerhez (erre csak kis szükség van), de nem jelentenék sem azt, hogy korszakonként változik a ruha, sem azt, hogy immár mi nevezzük el az elnököt és a családtagokat. 

Bár a játék "összetettségéhez" hozzá tartozik, hogy minden épület fejleszthető, a munkahelyek költségvetése állítható, hasznos képességekkel rendelkező menedzsereket is kijelölhetünk, minden polgárról számos információt tudhatunk meg, van egy kis gond: Ahogy a legtöbb üzleti szimuláció esetén, itt is megvannak az örök érvényű receptek. Tudjuk mit kell exportálni ahhoz, hogy nyereségesek legyünk, tudjuk milyen más épületekre van szükség, és így egy idő után rutinmunka lenne az ország vezetése. Ha nem akarnánk mi magunk változtatni. Mert erre van némi lehetőség is. 

Eltérő korszakok, eltérő lehetőségek

Persze a korszakok rendszere itt egy kicsit közbe szól. Hiszen a kolónia éveiben alig építkezhetünk. Van amit nem lehet építeni (ipar, idegenforgalom), és van amit ugyan építhetnénk csak nem feltétlenül éri meg (favágó, bánya), mert a felhasznált erőforrásokat ebben a korban nem tudjuk pótolni. Később lehet a még ki nem merült bányák készleteit növelni, de aki túl korán kezd bányászni annál már lehet, hogy a bányák egy része kiürül. A fák visszatelepítése sem jellemző a kolóniák korában.

Cserében viszont ekkor kormányzók vagyunk, választás helyett különböző küldetésekkel kitolható mandátumunk van. Dátum helyett a mandátumunk hátralévő hosszát látjuk. És a mandátumot bizony elég sokáig meg lehet hosszabbítani. Ha több időnk van akkor nagyobb, erősebb mezőgazdaságot építhetünk ki, több egyszerű szórakozási lehetőséggel, több templommal, újsággal, némi dekorációval tudunk nekivágni a nagy háborúk korának.A két világháborút feldolgozó kor 1915ben kezdődik. Ez független attól, mennyi ideig voltunk kolónia.

A függetlenedés kérdése mind a kampányban, mind a sandbox játék alatt rajtunk múlik. A későbbi korszakok váltásánál már más a rendszer: A kampány alatt pályát teljesítve jutunk tovább, sandbox módban pedig minden ide tartozó technológia kifejlesztése után kapjuk meg a korszakváltás opcióját. A világháborúk kora az ipari fejlődéséről szól.

Aki erről a korszakról olvasott, vagy ezt feldolgozó filmeket néz tudja: Már ekkor is voltak légitársaságok, voltak turistaparadicsomok. De könnyen hozzá tehetjük: Nem a karibi térség vonzotta ekkor a turistákat. Európából messze volt, ekkor pedig a legtöbb amerikainak Florida is épp elég messze volt. Ergo az idegenforgalom a hidegháború újdonsága. A modern kor pedig az Internet és sok más valóban modernebb technológia bűvöletében zajlik. 

Megvalósítás kérdései

A kampány történetét persze nem szeretném lelőni. A grafika kapcsán a trailer is sok mindent megmutat, és azt is elmondhatjuk: A műfajhoz képest megfelelő. Mivel a játék viszonylag lassabb, és a harci egységek irányítása nem a mi feladatunk (csak azt mondhatjuk meg, melyik harcnak mekkora a prioritása),így a kezelhetőséget nem annyira befolyásolja a sebesség. A játék persze a legtöbb gépen kellően gyors, és még a megfelelő megjelenés is belefér, de így bátran lehet játszani gyengébb gépeken is. 

Újdonság a kooperatív és a kompetitív multiplayer. Van lehetőségünk szigetet generálni, de szerkeszteni már nincs. Modok már elérhetőek a játékhoz. Mivel nincs konkurencia, ezért a szokott AI kérdések nem merülnek fel. A játékot PC-n teszteltem, így maximum csak elképzelni tudom, milyen lehet ez konzolon. Hiszen a térképen való építkezés, az egyes emberek kijelölése egérrel magától értetődő, de kontrollerrel már nem tűnik ilyen simának a helyzet. Valahogy nem is jutna eszembe sok grafikont a konzolra kötött TV-n elemezni. ÍGy a kezelhetőség kapcsán meg kellene jegyeznem: Ez platformfüggő.

Meg kellene jegyeznem, a kezelést érintő problémák kapcsán biztosan eszünkbe jut a konzol. Családnevet adhatunk, de az egyes emberek keresztnevét csak listáról? Eszünkbe jut a kontroller. Egérrel kényelmes legördülő menük helyett csak balra és jobbra nyilak? Konzolon talán így az egyszerűbb. Csakhogy feltehetjük a kérdést: Vajon a konzolok és a Tropico 5 célközönsége mennyire esik egybe?

Értékelés

A játék korrekt minőséget hoz, nem többet és nem kevesebbet. Ha érkeznek majd szép sorban DLCk, kiegészítők bizonyára jobb lesz, de ezt sok játékos "lehúzásnak" is érezheti, Nem is minden alap nélkül. Ugyanakkor az elérhető statisztikák szerint a játékosok jelentős része inkább elégedett a játékkal. Ezzel együtt a játék leginkább a "12 egy tucat" kategóriába tartozik. Azt hozza amit várunk, az ár / érték aránya rendben van, amit kell azt tudja. Így az értékelésünk 6/10 "Tisztes iparosmunka". Br megjegyzem: kevésbé szigorú oldalakon ez akár lényegesen több pont is lehetne...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr46260119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Én is gamer... Te is gamer...
süti beállítások módosítása