Én is gamer... Te is gamer...

2015. február 13. 04:38 - Válasszunk

Cities XXL

A fő bűne, hogy nem adják ingyen

Volt egyszer egy Cities XL, majd jött a Cities XL 2011, a Cities XL 2012, a Cities XL Platinum és idén megjelent a Cities XXL, és a sorozat rajongói oly sokszor mondják el, hogy itt nem falunyi méretű a település, mint az EA konkurens játékában, és nem egy "vicces gyerekjáték, mint az előző". Amikor felmerül a kérdés, hogy építés vagy szimuláció, hát az derül ki, hogy a szimuláció is ebben a jobb. Hiszen megannyi apróság összefügg. Például sok ipari negyed nem épül fel, ha nem lesznek irodák, de iroda sem fog felépülni, ha nem importálunk vagy gyártunk csúcstechnikát. 

Oké, az EA is feltalálta az Import / Export kérdést, de itt nem kevés importálható és exportálható token jelenik meg. És bizony olykor építeni is kell a kereskedelemre. Még akkor is, ha a városunk nem éppen egy falunyi méretű apróság. És bizony minden házról fogjuk tudni, hogy a lakó hova jár dolgozni, hol keveredik dugóba, miért kellhet átszervezi a tömegközlekedési útvonalakat. A legtöbb játékos azt fogja mondani, hogy ez mennyivel jobb mint a Sim City.

De azt is el fogja mondani, hogy már a Cities XL is jobb volt. Azóta vehettünk már Cities XL 2011-et, 2012-t, Platinum-ot, és most ezt az új kiadást. És mi ebben az új, ez is csak egy újabb rókabőr, adták volna ingyen patchként. Főleg, hogy sok bug változatlan, sok mod működik a régi és az új játékkal is. És nehéz lenne azt mondani, hogy az első játék és az utolsó változat egymástól jól megkülönböztethető. És bizony a rajongók jelentős része azt fogja mondani: "Nehogy megvedd haver, alig változott valami, kedvezményt a következőre, az az utánira is kapsz majd, felesleges ezt is megvenni". 

A panaszkodó pedig joggal mutat rá, a játék gyakorlatilag ugyanaz, csak egy kicsit átszínezték. Meg ugye eddig a nagyobb városoknál belassult a szimuláció. Nem arról van szó, hogy pár grafikai dolog, útvonal számítás, sok apróság lassulhat le, ha extrém beállítások, szokatlan hardware és némi videózás az alap. És tudom, a frapsot nem szereti... Hanem arról van szó, hogy a több thread, több ram, stb. azt is jelenti, hogy ahol eddig lelassult a szimuláció, ott még van egy kis esély. Mondjuk nem is olyan kicsi esély.

Míg az EA játéka kapcsán vagy lesznek vertikális városaink, és ezeket a tornyokat nem menedzseljük, az őket összekötő utakkal a városok látképe telesen irreális, vagy nagyon hamar eljutunk oda, hogy nincs elég hely, a város nehezen nő, és egyre több az akadály, addig itt bőven szükség van ilyesmire. 250.000 fő környékén ugyanis messze nem töltöttem ki a térkép negyedét, vannak mezőgazdasági zónáim, alacsony népsűrűségű zónáim, stb. mert itt akad hely bőven építkezni. 

cxl_screenshot_elvaria_7.jpgNem éppen egy zsúfolt nagyvárosi környezet része a hasonló gyümölcsös. Pedig a táj egy-egy részére bezoomolva ilyet is látunk. Képzeljünk csak el egy nagyobb részt beépíthető terepet, amit tényleg sűrűn megpróbálunk beépíteni, az élelmiszer pedig majd import cikk lesz. Ugye nem nehéz kitalálni: A milliós lakosság itt viszonylag könnyen elérhető, reális cél. Márpedig továbbra is cél, hogy akkor is jól működjön a játék, ha a lakosság nem 1-2 millió környékén van, hanem ennek a többszöröse, akkor pedig már könnyen belátható, hogy a szimuláció rengeteg erőforrást köt le. Mert ugye nem árt, ha tudja a rendszer egy adott lakó hol dolgozik, hol lakik, merre megy munkába. Főleg akkor, ha egy kis zoom és máris látjuk a gyalogosokat, autókat, buszokat. 

Ugyanis lesz olyan elvetemült aki követné őket, és figyelné azt, hogy valóban arra van-e a forgalom amerre a játék dugót jelez, amerre a megoldandó problémák is vannak a forgalom kapcsán. Ez pedig egy nagyobb városban érdekes. Főleg akkor, ha nem kombájnt látunk, hanem autót, és dugó lesz és nem zöldhullám. Milyen dugó, milyen városban?

cxl_screenshot_elvaria_8.jpgMondjuk jobbra látjuk a helyzetet: Jobbra és balra kanyarodó sávban már összegyűlt egy kisebb sor, pedig ez még nem is egy igazán nagy város, és nem is a legforgalmasabb városrész, és az utakat is erre a forgalomra méretezték. De mi a helyzet akkor, amikor már komolyabb tömegközlekedésre is szükség lesz? Úgy gondolom, hogy ez az apró változtatás is sokat ér. Egy ekkora változás ritkán fér bele egy ingyenes patch keretei közé. De a változásoknak nem ez a vége. Az UI kisebb változásaival kevésbé érdemes foglalkozni. De nem ezen múlik, hogy azt mondjam, nem véletlenül nem ingyenes patchről van szó. 

A "csak pár" új épület általában "csak pár DLC", az ott megszokott áron. Azt mondani, hogy az engine jelentős fejlesztése, az UI pár új funkciója, a csak pár DLC-nyi új épület már ritkán lenne egy ingyenes patch része. De az újdonságok nem állnak meg itt, hiszen az ipar kapcsán megjelenő új környezetvédelmi fejlesztések a játékmenetet is bővítik, ami kicsit több lenne, mint egy DLC. Várható lenne, hogy mindez egyetlen ingyenes patch része legyen?

Ezzel együtt megjelent a szél kezelése, ennek a hatása a légszennyezésre, megjelent a lokális zajszennyezés problémája, azaz a környezetvédelmi szempontok változtak. A játék több, mint ismerős, hiszen szinte ugyanolyan, mint az eddigi, kicsit jobb teljesítménnyel, néhány DLCnyi új épülettel... És a környezetvédelmi fejlesztések kapcsán egy új rendszerrel. Csakhogy tegyük fel a kérdést: Ha a szél, a környezetszennyezés miatt változik az ideális városszerkezet, másmilyen várost építünk, mással számolunk, akkor máshogy építjük fel a várost, a tapasztalt játékos számára változik a játékmenet. 

Steam workshop támogatás, Steam achievement rendszer és sok más apróság van az újdonságok listáján. Van aki szerint ez is apróság, hiszen modok eddig is voltak... Persze sokszor ez is könnyebb. A vélemény sokszor az, hogy aki új, annak ez a legjobb verzió. Más azt mondja a +20 euro-t az előző verzió mellé szerintük nem éri meg, hiszen ezeket az extrákat egy ingyenes patchtól várnánk. 

A játék összetett, a többi hasonló játéknál többet is tudd, összetettebb, így a hibák megkeresése és javítása is nehezebb feladat. Viszont a játék nem elég ismert, így a bevétel is véges, nincs sok forrás sem hibakeresésre, hibajavításra. A kiadó / fejlesztő méretét és a játék komplexitását ismerve könnyű belátni a javítások sebessége véges, ez pedig elvezet oda, hogy sok játékos joggal elégedetlen a javítás és a fejlesztések ütemével. Akkor van esélye javítani a helyzeten, ha a fejlesztések egy része pénzt is hoz.

Egy új kiadás sok új hírt, új ismertetőket, új vásárlókat hoz. A költségeket jobb így fedezni, mintsem az épületeket DLC csomagokba bújtatni. Az alap rendszer viszont bővíthető, hiszen annak idején a sok város, a városok közötti kereskedelem rendszere egy havidíjas MMO város menedzser alapja volt. Csak éppen a havidíjas modell nem működött. Az évi 20 Euró pedig kifizethető. Én is örülnék annak, ha mindez ingyen lenne. Én is úgy gondolom van még hova fejlődni. Sőt sok területen én is egyetértek abban, hogy mire lenne szükség. Én is látom, hogy mi hiányzik.

És aki azt mondja, "csak azért tehetik meg, mert nincs igazi versenytárs", és amikre mutatunk, hogy ez is, az is létezik arra sokszor mutatnak rá, hogy az egy vicc... rossz vicc. Mert ez a sorozat sok dologban valóban a legjobb a piacon. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr817169341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Én is gamer... Te is gamer...