Én is gamer... Te is gamer...

2015. január 05. 14:52 - Válasszunk

Elite: Dangerous - A méltó utód?

Hosszú ideje halljuk, hogy az Elite 4 végre méltó utóda lesz az 1984-es klasszikusnak. Sokszor hallottuk, mi a baj megannyi utóddal. Nem csak arról van szó, hogy a második és harmadik rész bugos volt... Hogy az Elite-ből inspirációt merítő Eve Online nem adott lehetőséget az űrhajónk vezetésére, hogy sok más játék vagy kevésbé volt szabad és összetett, vagy sok lényeges dologban tért el az Elite receptjétől. Csakhogy van egy gond. 30 éve az Elite attól is volt jó, hogy forradalmi és korszakalkotó volt, megújította a játékipart, új ötleteteket hozott. A mostani játék viszont jó-jó, semmi sem hiányzik belőle, de nem egy korszakalkotó újdonság. 

Leülni úgy, hogy igen, ez tényleg nagyjából az Elite modern köntösben és örülni pár technikai változásnak nem egy rossz lehetőség. De érzésem szerint mégsem azonos azzal, hogy az Elite előtt ültünk tátott szájjal, és néztük a játékot amit még évek, évtizede múltán sem sikerült lekörözni. Remek. Benne van a bányászat, kalózkodás, kereskedelem, fejvadászkodás, pár küldetés, azaz az ismert receptek, kiegészítve az Eve Online-ből ismert felfedezés egy egyszerű formájával. A hajó bővítése itt sokkal egyszerűbb, és kevésbé izgalmas, mint ott. A világ változik, kicsit jobb a sandbox érzés, mint a legtöbb eddigi játékban, de nincs minőségi ugrás. Pedig lehetett volna.

Lehetett volna, hiszen senki sem tiltja meg azt, ha már refinery van a hajón, akkor legyen egyszerű gyártásra is lehetőségünk. Hogy befektethessünk különböző dolgokba... Hogy legyen akár kutatás-fejlesztésünk. Csak képzeljünk el egy hajó szerkesztőt, ami kicsit hasonlít a Galactic Civilization-éra, legyen összetettebb a felszerelés összerakása, tudjunk fokozatosan továbbfejleszteni dolgokat, a több irányú továbbfejlesztés hozzon el áttöréseket, legyen igény a designünkre, lehessen beszélni arról melyik egyéni továbbfejlesztett fegyver a jó. Pár ilyen apróság egy hasonló játékban, és hetekig, hónapokig arról beszélnénk, milyen nagy dolog szakítani a korlátozott választékkal, az egyszerű tech tree-vel, stb. Mekkora szabadság, hány féle stratégia. De így? 

Így szépen csendben megjelent egy réteg játék. Aki szerette a régit megveheti. Ha megveszi akkor szerencsés esetben már ott a joystick, balszerencsés esetben meg kell vennie. Repül, kereskedik, kalózkodik, nosztalgiázik, lecseréli a hajóját... És a játék egy idő után kicsit leül. Pech. Mert akkor ez a változatosság, szabadság hihetetlen újdonság volt. Tényleg. Imádtuk. Ma már nem azt vesszük észre, hogy mennyi mindent lehet csinálni, hanem azt, hogy 85. alkalommal repülünk ugyanúgy, hogy megvehessük a következő hajót, előjött a grind, a farm, stb. és a nagy galaxis is sok egyforma pont, nehezen kötődünk valamihez. 

Olvassuk mi minden lesz kiegészítőkben. Pénzért. Látjuk a kozmetikai DLCket, hallunk a patchekre vált tervekről. Azt tudjuk mondani: Jó játék, ami az Elite-ben benne volt, az benne van. De... De míg az Elite-t 30 év után is sokan szerették, időnként a mai szemmel bénácska grafika ellenére elővették, repültek vele, és azt mondták meghatározó játék, addig abban sem vagyok biztos, hogy a mostani rész ennek az időnek a harmadát kitölti. 

Nem jó sokat várni egy folytatással, nagy ígéretekkel nekiindulni, mert aki ilyenkor sokat változtat, az csalódást okoz, mert a sok újdonság között elveszne amit a nosztalgia miatt keresünk. Aki meg keveset, az ezzel a kritikával szembesül. Azaz borítékolható volt a "megint nincs rajta füstszűrős sapka" kritika. És ez a várt helyzet be is következett. Hogy mennyire igazságtalan ez, mit várhatunk egy AAA árazású játéktól, ennyi idő után, ki érezné ezt csalódásnak? Mindenki döntse el maga.

A grafika kapcsán sokan tudták, nem lesz vele baj, és minden hajó kicsit máshogy is néz ki, és remek látni az állomásokat belül. Sajnos a bolygókra leszállás, az ottani építészet és a tájak megcsodálása elmaradt. Mint ahogy elmaradt sok dologban a változatosság. A hangok, a zene működik, a komplexitás az Elite-től elvárt szintet hozza (se többet, se kevesebbet), vannak benne online funkciók, és havidíj nélkül. De offline nem nagyon lehet játszani (ez komoly korlát). Az AI olyan amilyen. Az egyensúlyon még lehet mit csiszolni. Bugok vannak, de nem vészes a helyzet. 

Az irányítás? Szerencsére nem konzol port. Hivatalosan működik a billentyűzet + egér kombináció, de ne számíts sokra. Hogy miért? Mert ideális esetben 4 analóg tengely kell: A pitch, roll, yaw ismerős lehet a repülés szerelmeseinek. A negyedik nyilván a tolóerő. Ezt egy jó HOTAS joystick tudja, de az egér maximum 2 analóg tengelyt ismer. Pech. Az oldalirányba tolóerőt jelentő segédfúvókák amik kicsit meglökik a hajót még így is digitálisak, a "merre nézünk" sincs meg, és persze nincs arra sem lehetőség, hogy mondjuk az ágyútornyot irányítsuk.

Az irányítás közelebb van az első részhez, mint az előző kettőhöz, de azért a gyorsulás, lassulás nem "azonnali" a tolóerő szerint, így erre sokat kell várni, ami nehezíti a navigációt. Igazi robotpilótát nem láttam,  és a tornyokat sem tudjuk kézzel irányítani. Az Elite első részében sok irányban nézhettünk, így hátsó és oldalsó ágyukkal is célozhattunk, aminek megvolt az előnye (lassabban közeledett az ellenfél, ritkábban kellett fordulni) ezt a képességet most elvesztettük. 

Több féle a fegyverzet, a védelmi rendszerek, és számít is valamit a különbség, de... 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr517043473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.01.06. 15:33:22

azért eltáncolhatjuk a kék duna keringőt

sage5 2015.01.06. 20:36:58

30 eve azert eleg ingerszegeny vilagban eltunk a maihoz kepest. egy komplex videojatek nyilvan tobbet adott akkor mint most es plane nem egy 4. folytatas lesz a nagy ujitas.
16 eve a counter strike volt korszakalkoto, 10 eve meg az mmorpg. most varjuk a csodat.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.06. 20:46:10

Az a baj, hogy bőven lehetett volna nagyon nagy újítás az Elite 4, le is írtam hogyan. De nem lett.

És az Elite 4 nem ettől volt szerintem zseniális. A CS meg szerintem messze volt a korszakalkotótól, még a korszakban domináns játéktól is. És messze nem az amire azt mondanám, hogy 30 évre is jó.

Az Elite 4 sikere arról szólt, hogy a fejlesztő nem az ismert példákból és lehetőségekből indult ki, hanem egy "de jó lenne" alapállásban kereste a lehetőséget a vágyai megvalósítására, és nem adta fel. Ha kevés volt a RAM annyi adathoz amit keresett, akkor volt B terv és generálta az adatot. Megkereste a megoldást.

Az Elite 4-ben nem az a baj, hogy 4. rész. Mert a második rész is baromi nagy újdonságokat hozott, csak objektív okok miatt kicsit félkész lett. Reálisabb fizika, leszállás a bolygókra, stb.

A hármas résznél elkezdtek jobban belerakni storyt, volt újdonság, mert látták mire vágynak. A 4. rész viszont egy becsületbeli ügy volt, és egy tisztességes Elite-t akartak. Amibe viszont nem fér bele az az érzés, hogy a játékba minden éppen csak megvalósíthaó álmát belerakja a fejlesztő....

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.06. 22:22:59

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Valóban, csak elírás volt, mert a 30 évre még hivatkoztam is :)

Jason Voorhees 2015.01.07. 09:06:58

Huhh, hogy én mennyit toltam az első, vektorgrafikás részt anno. Bár csak a Deadly fokozatig jutottam el, meg utána kaptam még vagy 3-4 db Right On Commander!-t, de nem jutottam el az Elite-ig.

Uri 2015.01.07. 11:57:22

Hát én nem értek egyet a cikkel. Ez a játék a mostani felhozatalhoz képest igenis ÜT. Nosztalgia persze átitaja a feelinget és az apró hibákat még el is feledteti az emberel, De végre egy űrszimulátor, és végre egy kis akció.....

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.01.07. 12:00:41

@Uri: Elég nagy baj, ha azt mondod a "mostani felhozatalhoz képest". Azért az Elite kapcsán ami 30 éven át sok szempontból etalon tudott maradni a "mostani felhozatalhoz képest" erős sértés. És a "mostani felhozatalhoz képest üt", de rétegjáték az bizony itt a tisztességes folytatásnál jóval alacsonyabb szint.

Az érdemben Elite szintjén a játékok történelmét átíró darab szinttől pedig piszkosul messze van.
Én is gamer... Te is gamer...