Én is gamer... Te is gamer...

2014. július 07. 02:38 - Válasszunk

Sniper Elite III - Ismertető

Mesterlövészkedjünk Afrikában

Ismerjük jól az "újabb rókabőr" effektust, ha pedig egy sorozatnak megjelenik egy újabb része, és már az első napokban van hozzá valamivel több mint 25 Euró értékben DLC akkor könnyen mondjuk azt, hogy erről van szó. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy a címben szereplő római hármas szám kicsit sántít. Mert a Sniper Elite folytatása a Sniper Elite V2 volt. Ami bizony a V2 vagy V-2 néven is említett rakéták körüli történetet tartalmazott. Majd jött Hitler csodafegyver terveiből egy okkult irány: A Sniper Elite: Nazi Zombie Army. Majd ennek a második része. Ha gonosz lennék, feltenném a kérdést: "Ez akkor most melyik második rész folytatása?"

Mi is az a Sniper Elite III és mit várhatsz tőle?

A bevezetőben feltett kérdést könnyű megválaszolni. A játék egyik másik epizódnak sem a folytatása. Hogyan is lenne folytatás, amikor hasonló időszakot, teljesen más helyszínt ölel fel, és itt is teljesen kezdők vagyunk. Viszont a játék inkább a klasszikus mesterlövész szimuláció vonalat viszi tovább, zombik nélkül. Az ígéretek nagyobb, kevésbé lineárisabb pályákról, jobb AIról, változatosabb játékmenetről szóltak. 

A játék trailere persze kevésbé volt árulkodó:

Na jó. A trailerben lévő, a találattól felrobbanó autó sok dologban megmutatja: A Sniper Elite III mégsem igazi szimuláció. Angol nyelvterületen a "power fantasy"-t emlegetik. Ennek a fantasyhoz egyetlen köze van: A képzelet. Arról szól, hogy elképzeljük mi milyen jók is vagyunk valamiben. Jelenleg elit mesterlövészek. Egy Need for Speed epizódban viszont mondjuk utcai autóversenyzők. Más esetben szuperhősök. És ebben a műfajban sokat segít az, hogy a single player játékmenet során halomra lőjük az ellenfeleket.

Elvárások és újdonságok

A Sniper Elite V2 "viszonylag jó játék volt". A sajtó és a játékosok 66-68% körüli értékelése viszonylag egybevágott. És sokszor hangzott el, sok viszonylag egyszerű kérés. Volt ami csak beállításról szólt: Hiszen jó látni a becsapódó golyót, a lassítást, de a sokadik hasonló jelenet unalmas. Kicsit több szabadságot kért mindenki a taktikában, és ezt támogató pályákat. Azt is kérték, hogy ne tudja meg hirtelen minden ellenséges katona, hogy merre vagyunk, hiszen a horda módon felénk rohamozó ellenfél nem volt túl jó dolog. A közben eltelő idő miatt nem ártott meg a szebb grafika. De az jó volt, hogy megmaradt a hangulat. Mondanom sem kell, hogy a legtöbb elvárás teljesült.

És a legvégső elvárás, mint minden single player és cooperative játékmódra építő játéknál az új kampány. 

Játékmódok, gameplay

A rövidke kampány után látjuk a multiplayer játékmódokat, beleérve a kooperatív játék lehetőségét is. Csakhogy kénytelenek vagyunk megemlíteni: A mesterlövész szimulációt nem arra találták ki, hogy egymásra vadásszunk. Ugyanis mindenki elbújna a maga kis biztos búvóhelyén, és várhatná napestig, hogy a másik előjöjjön. Aki ugyanis feladja az ideális sniper taktikát, az komoly hátrányba kerül. A kooperatív módban ugyan vigyázhatunk a másikra is, de azért mégis elmondhatjuk: A játék ilyenkor nem igazán lesz nehéz. És még finoman szóltam.

Sokan mondják, a gameplay videó őszintébb műfaj, mint az ismertető. A videók viszont egy dolgot nem árulnak el: Olykor a legjobb, legérdekesebb játékmenet is válhat unalmassá. Amikor először lopakodunk végig egy nagyobb pályán, nem fog zavarni az, hogy egy ideig lopakodunk, óvakodunk. Hiszen nem tudjuk, hogy hol bukkanhat fel az ellenfél. Mondjuk azt, hogy egy horror film izgalmaihoz is hozzá tartozik az izgatott várakozás, a bizonytalanság élménye. Egy komolyabb csata, a háború borzalmai pedig olykor nehezebben élhetők túl, mint egy horrorfilm. És ugyanez adott.

De amikor a rövid kampány végigjátszása után újra nekifogsz, és pontosan tudod, hogy ott pár perc eseménytelen gyaloglás után, hol kell majd elbújni az érzés már kicsit más. Rendben: Ekkor dönthetsz úgy, hogy a pár száz méter lassú lopózás, kúszás helyett a távolság 3/4-ét futva teszed meg, de az is éppen így vághatja haza az amúgy remek hangulatot. Ez pedig a játék újrajátszhatóságát korlátozza. Még akkor is, ha immár a pálya nem cső. Kínál némi valódi szabadságot. 

És ismét mondom: Ez a fajta mesterlövész szimuláció nem igazán való klasszikus multiiplayer játéknak. Így az újrajátszhatóság véges. 

Odafigyelni a pulzusra, a légzésre, a szélre, a távolságra (és a gravitációra), ismerni a fegyverünket, lehetőleg akkor lőni amikor más hang elnyomja a lövés zaját... A lopakodás kapcsán kiiktatni a reflektort. Csendben maradni, meglepni az ellenséget. Jól ismert recept ez. De azt is tudjuk, ha taktikai segítség címszó alatt kapunk egy piros rombuszt, hogy ide fog becsapódni a golyó, akkor nem sokkal nehezebb a dolgunk, mintha a célkereszttel céloznánk. 

A szél nem változik. A taktikai segítség kikapcsolása, érhető okokból, a minimap kikapcsolásával is jár, amit sokan indokolatlan nehezítésnek éreznek. De akár azt is megjegyezhetjük, hogy a fegyverünk testreszabása is lényegesen megváltoztathatja a fegyverünk viselkedését. 

Szórakoztató a tippet olvasni: Az elit mesterlövész nem hagyatkozik a checkpointokra... Rendszeresen ment. Érdekes módon, nem hallottam történelem órán olyan mesterlövészről, aki ha meghalt, hát csak visszatöltötte az állást. A játékmenet tervezésénél jó kérdés, hogy mennyire éri meg számolni a reloadra. Mert egyfelől a játékos úgyis élni fog vele, Másfelől viszont a beleélést, a feszültséget csúnyán rombolni tudja, ha ez az eszköz a rutin része. 

A hírszerzés gyanúsan jó munkát végez. Ugyanakkor hiányzik mellőlünk a "spotter" aki azonosítaná a célpontokat. Így pedig erősen kérdéses a mesterlövész szimuláció. Mint az is kérdéses, hogy túszok kiszabadítására, hírszerzésre valóban a mesterlövész-e az ideális ember. 

A story és ahogy a játék elmeséli

Single player játék legalább 2 féle van. A munkakerülőknek ideális 2048, flappy bird, tower defense műfaj kapcsán nem fontos a story. És ahol valamely szerepbe élhetjük bele magunkat. Ez utóbbi kategóriánál viszont fontos. Márpedig a Sniper Elite III az utóbbi kategóriához tartozik. És őszintén szólva sem maga a történet, sem annak a tálalása nem ideális. Ahogy már korábban is jeleztem: A történet rövid. Cserében így is akadnak benne kisebb-nagyobb zavarló ellentmondások, logikátlanságok.

A történetmesélés eszköze viszont a tálalás. A tálalás része pedig az, hogy mi történik a játékban. Ehhez hozzá tartozik az AI. Ha pedig látjuk, hogy a pálya hogy épül fel zónákból, hogy ki és mire reagálhat, és ez nem logikus, az roppant zavaró lehet. Mert kicsit kiesünk a történetből. És igen, a túl jó hírszerzés, a feladatkörök összekeverése, és sok más apróság is arról szól, hogy ez az új történet nem az igazi. 

Megvalósítás

A játék szép és hangulatos. A hangok, a szövegek is működnek, rengeteget tesznek hozzá a hangulathoz. Tény: A grafika valóban szép, és a játékhoz nem feltétlenül kell erőmű. Ugyanakkor az optimalizáció kérdését sok oldalról lehet megközelíteni. Magam részéről például egy kb 1 éves Lenovo IdeaPad Y500 SLI laptopon teszteltem. És bizony még az SLI-t kikapcsolva sem volt gond a játékkal. Remek. 

Másik oldalról viszont: "Ez egy mai TV játék, mármint Télire Való. Ugyanis, ha a játék a pause menüben állna, de az alt tab miatt azt sem látod, akkor is fűt rendesen. Ha az öledben van, megfőzi a ***-det" helyzet áll elő, akkor megkérdezem: Ha a játék nincs előtérben, nem kell hálózattal foglalkoznia, meg van állítva, akkor mi a fenéért akar ez ennyit futni?

A megjelenés utáni helyzethez  pedig nem csak a day 1 DLC tenger, de a "folt hátán folt" helyzet is hozzá tartozik. Ugyanis elég komoly hibákat kellett már patchelni. Tudom: "Ha a játék úgyis télire való, addigra már a legtöbb hibát befoltozzák".

Értékelés

A játék rövidsége, a korlátozott replay value áll szemben a viszonylag magasabb árral, amit a DLCk költségei még tovább súlyosbítanak. Ezt nem feltétlenül tartom szerencsés helyzetnek. A kisebb hibák, az ismert hiányosságok is könnyen eszünkbe juthatnak. Mondhatjuk azt: A játék "tisztes iparosmunka". Egy újabb rész egy sorozatból, ami kapcsán, ha nem várunk túl sokat, nem is fogunk csalódni. Játszható, élvezhető, és  van akinek a sorozat tetszik, és akár a kedvencei közé és tartozhat. De ettől még ez nem egy kiemelkedő játék. 6/10.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr806480397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Richy001 2016.03.07. 16:21:05

Sziasztok!

Olyan problémám lenne, hogy a 3. pályának a végén, amikor a 3 tiszt jön, akkor nem megy tovább a játék a beszélgetésük után, hanem újra kezdődik az utolsó mentéstől! Megnéztem youtube-n és ott követni kell a tisztet, majd balesetnek álcázva, megölni! Sajnos, nekem bármit csinálok a beszélgetésük végén, mindig ugyan az a vége, kezdhetem a mentéstől újra! És még amit észre vettem, hogy ha belenézek a távcsőbe, akkor nem jelöli meg a tisztet, mint a videóban, meg nem látom a fal mögött és stb!
Esetleg tud nekem valaki segíteni nekem ebben, mert tetszik a játék, csak egyszerűen nem tudok tovább lépni!
Köszönöm előre is!
Én is gamer... Te is gamer...