Én is gamer... Te is gamer...

2014. július 05. 00:14 - Válasszunk

Az EA csak véletlenül lop? Nem hiszem.

Az IDDQD blog megírta, az EA fizetős demót adott ki. Majd a várható updateben azt is, hogy tévedés. De felmerül a kérdés, mi van akkor, ha valaki már fizetett érte? A választ két oldalról lehet megközelíteni. Az első nyilván a szép új policyről, miszerint bizonyos feltételek teljesülése után visszaadhatják egy nekünk nem tetsző játék árát. A másik eset pedig a gyakorlat, ami akkor kerül elő, amikor nem csak elméletben, de gyakorlatban is felmerül az, hogy valakit lenyúlt az EA. 

Mert ekkor bizonyára kiderül, hogy sokminden nem véletlenül van. Rendben: Egy bug nem szándékos. És az sem, ha egy alkalmazáson belüli vásárlás után a pénzt levonják a megrendelt dolog nem érkezik meg. Ezek bárhol előfordulhatnak. Csak vannak apró súlyosbító tényezők. Sok vásárlás mögött nem DLC van, hanem egyszeri előny. Egyszeri előny, amivel bizonyos dolgokat előbb tudunk befejezni. Mondjuk időre menő küldetést. Ha ezzel szemben írhatunk a supportnak, tölthetjük fel a mentést a serverükre és várhatunk... Akkor bizony pont az az idő nyereség kezd elveszni amiért vásároltunk. 

Ha a Support gyors, ilyenkor kitolják az időre menő küldetések határidejét, akkor csak egy kis bosszúság az egész. Ha az utóbbit nem teszik meg, és több időt vesztünk, mint amit nyertünk: Elmondhatjuk a semmiért fizettünk. Ilyen esetben már az alkalmazott üzleti modell is tisztességtelen, e tekintetben pedig nem csak az EA leányvállalat stúdió, de az EA mint kiadó is felelős. Az Electronic Arts esetében pedig erre is van példa. Például a Sims Freeplay esetében. 

Lehetne oldalakon át ragozni, hogy hol nem reagálnak a ticketre hónapokig, hogy a magyar supportnál olyan emberek dolgoznak, akik azt sem tudják melyik játékuk, milyen platformra jelent meg. És persze még ahhoz is túl hülyék, hogy egy egyszerű Google kereséssel kiderítsék, mielőtt hülyeséget mondanak... Vagy akár arról is, ha valamit kifizetsz, de nem kapsz meg, akkor nem lehet olyat mondani, hogy "nincs support". Mert aki úgy veszi el a pénzt, hogy tudja sokszor nem fog érte semmit adni, de neki kell így a pénz... Na az minimum csalást követ el.

Elhinném, hogy sajnos az érintett stúdió, vagy az adott ügyfélszolgálatos hibázott. Tényleg. Elhinném, hogy mindez véletlen, hogy a pénzért adott demó is véletlen, hogy akit átvertek visszakapja a pénzét. Ha az után, hogy az EA több képviselőjével beszéltem eljutnánk oda, hogy közlik ilyennek nem lett volna szabad egy ügyféllel előfordulni. És még csak nem is az a fontos, hogy kártalanítsanak. Hogy számoljuk ki fillérre, forintra mennyit kell adniuk, azt hogyan adják. 

Az a fontos, hogy tegyenek róla, hogy ilyen ne fordulhasson elő még egyszer. Igen. Ehhez például az adott ügyfélszolgálati szakember tevékenységét fegyelmivel kell díjazni. De van egy apró gond. Remélem senkit sem lep meg amit mondok. És remélem senki sem fog megsértődni miatta, ha azt mondom ez esélytelen?

Tudják miért? Mert ezek szép és egyedi esetek. De könyörgöm: Amikor a Mass Effect 3 kapcsán sokféle befejezést, igazán szerteágazó történetet ígértek, majd ezzel ellentétes volt a művészeti koncepció, akkor az átvert játékosok kaptak érdemi kompenzációt? Csak azért, mert itt az EA a termék egy lényeges tulajdonságáról közölt a fogyasztó megtévesztésére alkalmas információt. 

417.§ (2) Aki az áru értékesítése érdekében nagy nyilvánosság előtt vagy jelentős mennyiségű, illetve értékű áru lényeges tulajdonsága tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állít, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást ad, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Tudom. Anyám. A nagy nyilvánosságnak az online reklámkampány, a hype áradat is megfelel. Egy az interaktivitásra fókuszáló játéknak bizony a történet elágazó volta elég lényeges tulajdonsága. Tudom... ezt elég sok játék kiadójára rá lehetne húzni. Iparági átok. 

De nézzünk meg pár más esetet is, oké? A preorder kapcsán állandó szöveg, játsszunk az elsők között. Nos ez gyakorlatban azt jelenti, hogy három nap késéssel az USAhoz képest. Csakhogy van egy gond. A magyar oldaluk éveken át magyar megjelenési dátumnak az amerikaival egyezőt írt ki. Majd vállalta az EA online előrendelésnél, hogy a kiírt dátum napján hajnalban már játszhatunk is. Ami nettó hazugság volt. Sokszor nem volt preorder bónusz, és máshol olcsóbban meg lehetett szerezni a játékot.

A preorder felárát egy olyan ígéret miatt lehetett kifizetni amit az EA-nak esze ágában sem volt betartani. Vajon 10 esetből hányszor térítették meg az okozott kárt? És vajon hogyan sikerült elérni, hogy ilyen esetek sokasága után is maradhasson a felelős a cégnél? 

A fizetős demó híre körbement. A tévedés, mint magyarázat is. Valószínű a legtöbben nem kapnak semmilyen visszatérítést, vagy kompenzációt. De közben a tisztelt gamer sajtó java elfelejt azzal foglalkozni, hogy az EA üzletpolitikáját ismerve, ez csak egy a kétes húzások között.

És rég nem az a baj, hogy a játékok "kicsit egyformák". A Nextgen élmény ugyanis arról szól, hogy egy "újabb felnövő generációról lehet lehúzni a pénzt". Kell az erősebb hardware. Meg lehessen írni, hogy a Tetris szebb lett. Pedig annak az ős öreg CGA monitor is tökéletes volt. De az új hardware, szebb grafika miatt vedd meg újra... és újra, és újra. 

Hanem az a baj, hogy a kiadók egy jól körülhatárolható része olyan tisztességtelen, hogy egy kicsit tökös ügyész sorban rájuk húzna bűncselekményeket is, és sok más ügyben nekik kijáró bírságnak már érezhető hatása lenne a költségvetés egyensúlyára... Ha viszont hirtelen be kellene tartaniuk a törvényt, eltűnne a megszokott profit, nehezen lennének befektetők, és nagyot változna a játékvilág. Mert nem fejlesztenének ennyiből, ekkora játékokat. 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gamerandgamer.blog.hu/api/trackback/id/tr106474135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Altaïr 2014.07.06. 01:39:15

Értelmetlen mondatok, vesszőhibák egymás után, logikátlan átkötések.

Ritka az online játékvásárlásokat fogyasztóvédelmi szempontból körüljáró cikk, főleg magyarul, a téma jobb cikket érdemelne.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.07.06. 02:44:42

@Altaïr: Nem tudom melyik mondatot tartod értelmetlennek, átnézve nem találtam ilyet benne. De ha megmondod javítom. A vesszőhiba, az elgépelés pedig sokszor velejárója a blogoknak. Nincs szerkesztőség aki korrigálna, és nincs sok szabadidő sem arra, hogy többet, jobbat tegyünk. És amikor harmadszor mész végig úgy a szövegen, hogy "nincs az aki ennyit végig olvasna, ki kéne húzni egy részét" és szűkíted a témát, rövidebbre veszed a mondatokat, és a végén újraolvasod sokminden felett el tud siklani a tekintet.

Azt mondod jobb cikket érdemel a téma. Én meg ebből kihagynám jobb szót. Két okból is. Az egyik ok, hogy ez blogpost és nem cikk. A másik ok, hogy a post írása kapcsán, mikor éppen 3. alkalommal húztam ki belőle sok részletet jöttem rá: Ha az EA-ról, az aktualitások kapcsán írok, nem lehet sok fogyasztóvédelmi kérdéssel foglalkozni.

Mert aki az EA szemétségeire kíváncsi az nem feltétlenül olvasná el. Mert mondjuk a jogszabály idézetek többsége sem jó. Ezért úgy gondoltam az egymástól független eseteket itt az EA köti össze. És ezek kapcsán csak pár helyen jegyzem meg, amit csinálnak az bizony a törvény betűjébe sem fér bele mindig.

De nem csak a fogyasztóvédelmi téma lett elhalasztva. Hanem mondjuk az is, hogy bizony, ha az EA logót meglátva már a bosszúság jár a fejedben (azok az átkozott pavlovi reflexek), akkor vajon mennyivel lesz rosszabb szórakozás egy EA játék. Azaz a tisztességtelen húzásokról, rossz supportról, rossz szolgáltatásról híres kiadó játékaira mondjuk szabad-e 90% feletti értékelést adni.

De nem csak azt mondom, a tisztábban vett fogyasztóvédelmi téma "félre lett téve későbbi postra", de azt is, hogy egy cikket újságíró ír, szerkesztőség szerkeszt, és a számos ezzel hivatásszerűen foglalkozó profi munkaidejéből mennek rá az értékes órák. Egy elemzőbb jellegű komolyabb cikk esetén akár több profi fordít rá több munkanapot. Ha összeadod, akkor az ő munkájuk rezsiben és bérben százezrekbe kerül.

A post pedig egy nem túl formális írás, amit valaki magánemberként ír. Lehet, hogy több részletben, mert úgy van rá ideje. És nem lehet hosszú, mert kevesen olvassák el. Sokszor nincs belőle pénz, így nincs mellé téve a költségvetés. Nincs hozzá szerkesztőség.

Egy újság szerkesztősége azért jó dolog, legyen szó online vagy offline lapról... Mert van aki érdekes témát hoz, másnak a látásmódja az érdekes, megint más remekül ért a nyelvhez, a fogalmazáshoz. A cikk tökéletességéhez munkamegosztás kell, csapatmunka, több profival. Egy blog más műfaj. Itt aki a szerző az többnyire nem tudja ebből mindegyiket jó színvonalon hozni, és ingyen dolgozik a szabadidejében. Nem is várhatsz el tőle annyit, mint egy jól fizetett profitól.

Tákolmányi (törölt) 2014.07.06. 08:06:52

Jó volt ez, csak így tovább!

Amigarockwell · http://www.youtube.com/Amigarockwell 2014.07.06. 09:12:34

@Válasszunk: A téma érdekes, a megfogalmazás kicsit zavaros. És vannak benne hibák, pont olyan hibák amik "sértik a szemet". Nem is igazán helyesírási, inkább elírás hibák.
Pl: "hogy a kiadók jegy jól körülhatárolható része olyan tisztességtelen,"
Arra fogni pedig, hogy nincs elég időd, hogy ezzel többet foglalkozz az nm érv. Az se érv, hogy a blogokon ez ilyen. Ez nem jó hozzáállás mert úgy tűnhet, hogy számodra a blogod nem a legfontosabb, hogy mindegy milyen a külalak. Pedig ez nagyon számít. Én is tudom milyen ez, van és volt pár blogom és vannak bennük hibák de arra azért mindig ügyeltem, hogy gépelési és helyesírási hibák lehetőleg ne fordulhassanak elő

Amigarockwell · http://www.youtube.com/Amigarockwell 2014.07.06. 09:14:28

@Amigarockwell: Na tessék, úgy tűnik ragadós a jelenség, és még kicsit reggel is van nekem, kimaradt egy betü :)
Szóval "többet foglalkozz az nm érv."
helyett: "többet foglalkozz az nem érv."

Az igazi Trebics 2014.07.06. 09:21:50

A másik eset pedig a gyakorlat, ami akkor kerül elő, amikor az Electronic Arts nem csak elméletben, de gyakorlatban is felmerül az, hogy valakit lenyúlt az EA.

Circus 2014.07.06. 10:30:12

Egyet nem értek: milyen/mennyi jelentősége van annak, ha valaki 3 nappal a többiek előtt már játszhat a játékkal, és ezért még külön fizet is???

Amit leírtál, az amúgy tényleg jó kérdés, és jogos, de amíg vannak olyan emberek, akik egy hétig sátoroznak az utcán, hogy ők legyenek az elsők, addig én nem látok abban kivetnivalót ha meg akarják fejni a hülyéjüket. Az a nem mindegy, hogy hogyan.

Circus 2014.07.06. 10:31:52

@Amigarockwell: meg hiányzik 1-2 vessző, esetleg a szóhasználat is sérti a szemet: amik-amelyek, de rá se ránts, ma van a nyelvtannácik világnapja :D :D :D

Thoras 2014.07.06. 12:15:48

@Circus: Az, hogy valaki hülye/elvakult rajongó/stb, még nem ad felhatalmazást arra, hogy átverjük. Mert a parasztvakítás egy dolog (lásd: preorder előnyök), viszont az EA simán törvénytelen dolgokat művel (lásd cikket), és senki nem tesz ellene semmit. Ha az elégedetlen vásárló visszaköveteli a pénzét, az nem jelent semmit, mert még ha vissza is kapja, az nem tétel. Egy szép nagy pert kellene a nyakukba akasztani és példát statuálni velük, hogy a többi kiadó is elgondolkodjon.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.07.06. 12:46:04

@Circus: Alapvetően 3 szempontból jelentősége van a dolognak vásárlói oldalról. Egy pedig a másik oldal, a kiadó szempontjából lehetne érdekes.

1. Ha blogod van és ismertetőt írnál, nem mindegy ki van az elsők között, ki maradt le erről pár nappal. Ha van reklám is, pénz is jön az angol nyelvű ismertetőből főleg.

És egyre kevesebben hisznek a nagy oldalak által prezentált értékelésekben. Okkal. Így az ilyen ismertetőkre van igény.

2. Story alapú játék, ha sokakat érdekel a baráti körödben, beszélnek róla... Ha te 3 nappal később kezded már minden spoiler körbement a neten.

3. Sok játék erősen kompetitív a multi, az achievement rendszer, stb. kapcsán. Amikor elkezdesz játszani, teljesen újként nem ismerve a pályákat bőven lesz aki halomra lő, mert tudja mikor, honnan bukkanhatsz fel. Ez a játékélményt is befolyásolja.

4. Ha előbb érhető el valami warez verzióban, mint a preorder vásárlóknak, az érzésem szerint warezolásra bíztat.

@Amigarockwell: Köszi, mindjárt javítom. A blog nem az igyekezetet, hanem a lehetőségek mértékét határozza meg. Viszont tény az, ha választhatok, hogy a blog egy kicsit szebb legyen, vagy jobban utánajárjak egy témának, akkor az utóbbit, a tartalmat szoktam választani.

@Az igazi Trebics: Köszi, mindjárt javítom.

Gyulimali 2014.07.06. 13:51:58

@Circus:
...milyen/mennyi jelentősége van annak, ha valaki 3 nappal a többiek előtt már játszhat a játékkal, és ezért még külön fizet is???...
nem feltétlenül csak erről van szó. Én annó megvettem a Mass Effect 3 gyűjtői, dobozos kiadást 16990HUF-ért.
Az igért premier előtt 1 héttel megjött.
Hazavittem, telepítettem, letöltött vagy 1GB frissítést, majd, amikor mindezzel végzett, és futtatni akartam, közölte, hogy date-check, és várjak 1 hetet, mert majd akkor játszhatok vele.
Hát, a jó...anyjukat.
gondolhatod, hogy 5 perc múlva már a "mass effect 3 date check disable" keresés eredményeként játszani is tudtam.
Szóval több gondom is volt ezzel:
- miért szállítja ki 1 héttel előbb?
- miért nem enged játszani, ha a GB-os frissítést meg letölti (szóval, még sávszélesség kímélésről sincs szó)?
- Miért nem a Date-check-kel kezdi??? miért kellett 1,5 órát ülnöm a telepítés előtt, és miért UTÁNA szívat?
Eleve, mi az, hogy pre-order, most akkor lehet-e kapni, vagy nem?
Ez olyan, mint a fapados légitársaságok "elsőbbségi felára" amivel először szállhatsz fel a BUSZRA, ami a repülöhöz visz, de azokkal együtt, akik semmit nem fizettek ezért.
Én is gamer... Te is gamer...